Wszystko się zmienia wraz z upływem czasu. Możemy to odnieść do technologii, wzornictwa, sposobu pracy, robienia zakupów, ubierania się - każda rzecz rozwija się i zmienia z każdym mijającym rokiem. W ten sposób się rozwijamy!
To samo można powiedzieć o projektowaniu biur. Od maszyn do pisania przeszliśmy do laptopów i tabletów, a wystrój biura zmienił się z prostych stołów i krzeseł na ergonomicznie zaprojektowane przestrzenie. Sprawdźmy, jak zmieniał się wystrój biura na przestrzeni lat.
Początki biura
Pierwsze znane biuro powstało w XIX wieku, kiedy to Imperium Brytyjskie było w pełnym rozkwicie. Królewska Marynarka Wojenna i East India Trading Company potrzebowały administracji do obsługi swoich rosnących interesów, a to wszystko wymagało biura. Klasyczne biurka w tamtych czasach składały się dosłownie z długiego stołu i ewentualnie krzesła na kółkach - nic szczególnie wyrafinowanego!
Wraz z postępem technicznym zmieniały się także projekty biur, pojawiły się maszyny do pisania, telefony i kalkulatory. W 1864 r. zbudowano pierwszy drapacz chmur, w którym mieściły się setki biur.
Pierwsze biura na planie otwartym
Na początku 1900 r. powstały pierwsze biura na planie otwartym. Biura te pozwalały zaoszczędzić wiele miejsca i mogły pomieścić dużą liczbę osób, zwykle w obrębie maszyn do pisania - czy możesz sobie wyobrazić dźwięk maszyn do pisania w tamtych czasach?
Biura na planie otwartym z początku XX w. były projektowane w rzędach, tak więc w rzędzie stały cztery lub pięć biurek, a następnie rzędy cofały się aż do dalszej części pomieszczenia.
W latach 50. w projektowaniu biur zaczęto wykorzystywać szkło i metal, aby nadać im bardziej nowoczesny wygląd, a ścianki działowe stały się modne. Umożliwiło to pracownikom uzyskanie cichszej przestrzeni w dużym i ruchliwym biurze. W tym czasie zaczęły się również pojawiać oświetlenie fluorescencyjne i klimatyzacja. Pracodawcy zaczęli rozumieć, że wysokiej jakości meble biurowe i komfort pracy mają realny wpływ na wydajność pracowników.
Hot-Desking i przestrzenie współdzielone
W latach 80. i 90. wprowadzono boksy i hot-desking, a komputery stacjonarne zaczęły być powszechnie stosowane. Wraz ze zbliżaniem się roku 2000 zaczęto kłaść większy nacisk na wygodę, a ergonomiczne krzesła i układy pomieszczeń zaczęto wprowadzać z rozmachem.
Wszystko to doprowadziło nas do punktu, w którym znajdujemy się obecnie - wspólne przestrzenie, hotspoty do pracy zespołowej, strefy współpracy, strefy ciszy oraz większy nacisk na komfort i wydajność.